Toruń i Inowrocław – Relacja

Dodano: 27 lis 2022

W sobotę 19 czerwca wybraliśmy się z Biurem Podróży www.wondertours.pl na wycieczkę do Inowrocławia oraz Torunia, którą w tym poście chciałbym Państwu przybliżyć. Już podczas drogi do pierwszego punktu usłyszeliśmy rzetelne informacje na temat mało znanego regionu jakim jest Krajna. Kraina ta leży na pograniczu Wielkopolski oraz Kaszub, gdzie przenikają się wpływy obu tych regionów, tworząc kulturę Krajeńską. Pierwszym punktem naszego zwiedzana był Inowrocław, stolica Kujaw zachodnich, jedno z najlepszych pod względem jakości powietrza miasto w Polsce, zwane „Miastem na soli”. Zwiedziliśmy w nim na początku stałą wystawę solnictwa oraz obejrzeliśmy film, opisujący historię oraz techniki wydobywania soli w regionie. W tym samym miejscu odwiedziliśmy również instytut Kardynała Glempa, usłyszeliśmy jego historię oraz obejrzeliśmy pamiątki, które osobiście przekazał do instytutu. Po przejściu przez rynek dotarliśmy do romańskiego kościoła NMP, w którego ścianach wmurowane są twarze oraz diabły, mogliśmy choć na chwilę schłodzić się w jego przedsionku oraz obejrzeć tam romańskie sklepienie. Następnie przejechaliśmy do parku solankowego, a tam spacerem dotarliśmy do tężni. Pierwsze obiekty podobne do dzisiejszych powstały tu już za czasów rzymskich. Pozostałości odkryte tu przez zespół archeologów z Poznania są jednymi z najstarszych na terenie całej Europy. Istnieje również przypuszczenie, że również najstarsze na świecie. Po spacerze w tężni mieliśmy czas do dyspozycji dla siebie, w którym mogliśmy odwiedzić pijalnie wód z palmiarnią, odpocząć na ławeczce bądź uraczyć się kawą lub lodami. Po odwiedzinach w Inowrocławiu przyszedł czas na Toruń. Już podczas drogi do Torunia usłyszeliśmy zarys historii tego miasta, jego mieszkańców a także kilka legend z nim związanych. Przy wjeździe do miasta mijaliśmy także ruiny zamku Kazimierza Jagiellończyka. Gdy tylko wysiedliśmy z autokaru, przywitał nas przewodnik – Pan Paweł. Od razu udaliśmy się pod tablicę z planem miasta, gdzie przewodnik przedstawił nam plan zwiedzania. Pierwszą atrakcją jaką zobaczyliśmy była Krzywa Wieża. Usłyszeliśmy jej legendę, sprawdziliśmy czy nie mamy na sumieniu jakiegoś występku, a duża część z Nas uraczyła się lodami poleconymi przez Pana Pawła. Następnie przeszliśmy pod kamienicę Franza Zahrera, gdzie dowiedzieliśmy się skąd wzięło się powiedzenie „Dokąd jedziesz? Do Torunia, kupić kunia. Bo w Toruniu kunie tanie, za złotówkę się dostanie.”. Następnie przeszliśmy pod dom Mikołaja Kopernika, gdzie dowiedzieliśmy się, że nie jest to jego jedyny dom. Dowiedzieliśmy się bardzo dużo o jego życiu, rodzinie, a także tym, co dzięki niemu osiągnęliśmy. Kolejnym miejscem które zobaczyliśmy była katedra. Po obejrzeniu jej wnętrza i usłyszeniu historii z nią związanej, przespacerowaliśmy się na rynek. Obeszliśmy go dookoła, a następnie weszliśmy na dziedziniec ratusza, gdzie mogliśmy usiąść w cieniu słuchając licznych historii z nim związanych. Najbardziej zaciekawiła wszystkich legenda dotycząca kata oraz jego żony. Po wyjściu na rynek Pan Paweł opuścił nas, a my mieliśmy czas na zjedzenie obiadu. Przed wyjechaniem z miasta udaliśmy się jeszcze na kępę bazarową, skąd podziwialiśmy panoramę miasta. Podróż powrotna przebiegała spokojnie. W jej trakcie obejrzeliśmy film na temat kujawskiej tradycji sypania piaskiem. Usłyszeliśmy też wiele ciekawostek związanych z życiorysami osób takich jak Jan Kasprowicz oraz Stanisław Przybyszewski.

Autor: Mikołaj Iwanczewski

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z promocjami i nowościami w naszym biurze podróży!

© 2022 Wondetours. Wszystkie prawa zastrzeżone.